کلینیک حیوانات خانگی تبریز

حیوانات خانگی- پرندگان زینتی
زیر نظر متخصصین دامپزشك

www.tabrizpet.ir


-معاینه
-جراحی
-دندانپزشكی
-پانسیون
-واكسیناسیون
-استحمام
-آرایشگاه
-صدور شناسنامه
-مشاوره

دکتر الیار عظیمی
( دارای برد تخصصی_جراح)
دکتر مسعود خاک زادیه
(عمومی_جراح)

تلفن تماس: 09145749210

مقاله بررسي تاثيرات اينولين (دكتر بهرام عمو اغلي تبريزي، ميرناصر موسوي نيا و مسعود خاكزاديه)

دانلود

Effects of feeding 1% inulin on young male coturnix quail on body, liver and gizzard weight and ALP, calcium, magnesium, sodium, potassium and phosphorus of blood serum
Bahram Amouoghli Tabrizi, Mir Naser Mousavinia and Masood Khakzadihe
Page No: 59-62

نگهداري حيوانات و رعايت اصول بهداشتي

همزیستی انسان و حیوان از دیرباز به دلائل مختلف مورد توجه و اهمیت بوده است. امروزه نیز نگهداری از حیوانات نه تنها در برخی موارد نظیر نگهبانی، زنده‌یابی، تشخیص موادمخدر و منفجره و... به انسان کمک می‌کند بلکه در ازدحام روزمرگی‌ها می‌تواند سبب آرامش او شود. در این راستا و در جهت فراهم آوردن سلامتی برای حیوان و صاحب حیوان می‌بایست نگهداری از حیوانات را با آگاهی و کاملا هوشمندانه آغاز کرد. در غیر این صورت می‌تواند مشکلات و خطراتی را از نظر بهداشتی ایجاد نماید. بدین منظور این مقاله در راستای نگهداری اصولی از حیوانات در کلیه محیط‌های عمومی(نظیر مراکز امداد، مراکز نظامی فرودگاه‌ها، کارخانه‌ها) و محیط‌های شخصی (نظیر منازل و آپارتمان‌ها و ویلاها) به ذکر نکاتی می‌پردازد که نه تنها توصیه، بلکه بر رعایت آنها بسیار تاکید می‌شود:
ادامه نوشته

برونشيت عفوني در طيور

مقدمه
برای اولین بار در سال 1931 بیماری برونشیت در ایالات متحده گزارش شده و در سال 1960 میلادی همه گیری آن در تمام نقاط دنیا مخابره گردیده است از آن تاریخ تا به امروز این بیماری به علت بر جای گذاشتن اثرات سو تنفسی و تناسلی از یک سو و شیوع شدید و تکامل ضمنی از سوی دیگر یکی از مشکلات صنعت پرورش طیور بوده است . ابتلا به ویروس این بیماری (IBV ) باعث بروز علایم بالینی ویژه ای در دستگاه تنفس می شود در طیور ویروس IBV بر اساس نوع ترشحات توده های فیبرین در شاخه های نای باعث بروز تلفات درگله می شود بدین ترتیب ممکن است علایم تنفسی IBV چندان جدی نباشد اما بروز کاهش تخم و یا تخم های بدون پوسته آهکی لاجرم غیر قابل اجتناب است و باعث ضررهای اقتصادی می گردد.
ادامه نوشته

مواردي كه قبل خريد پرنده بايد به آن توجه كنيم

خرید پرنده
مواردی که قبل از هر چیز باید مورد بررسی و توجه قرار گیرند:
انواع بسیار متفاوتی از پرندگان وجود دارند که می‏توان آنها را از پرورش‏دهندگان، دلالان و مغازه‏های فروش حیوانات خانگی خریداری کرد. اغلب هر پرنده زیباتر و جذاب‏تر از پرنده‏های دیگر می‏باشد و همین مسئله سبب می‏شود که انتخاب بهترین پرنده از بین چندین نوع متفاوت، برای خریدار دشوار و سخت می‏شود. هر پرنده بسته به نوع خود، به غذا و مراقبت خاص و ویژه‏ای نیاز دارد. بعضی از پرندگان هستند که نیاز به مراقبت چندانی ندارند، اما اکثر آنها مراقبت خاصی می‏خواهند. قبل از خرید یک پرنده به علت زیبا بودن ظاهر، رفتار و آواز آن اول از همه باید متوجه شوید که نگهداری و تغذیه پرندگان شامل چه مواردی می‏باشد. بعضی از پرندگان، به عنوان مثال طوطی‏ها، به توجه زیادی نیاز دارند. پرندگان دیگر تقریباً پر سر و ‏صدا می‏باشند. سر و صدایی که امکان دارد مشکلاتی را برای همسایگان شما به وجود آورده یا نیاز به غذا و مکان خاصی را دارا می‏باشند. بعضی از پرندگان خاص وجود دارند که گروه حیوانات خانگی را کامل می‏کنند. در حالیکه پرندگان دیگر در بین انواع خود در محلی که دارای گیاه هستند از نوع بهتری برخوردار می‏باشند. هر نوع پرنده، کیفیت خاص خود را دارد. به منظور جلوگیری از ناامیدی بهتر است که به مطالعه‏ی این کیفیت‏ها به صورت پیشرفته بپردازیم.


دا
ادامه نوشته

معرفی سایت

سایت خبری دامپزشکی ایران

www.dampezeshk.com

معرفی داروی چیکینول

چیكینول (chickinul) از دسته داروهای مكمل طیور زینتی بوده كه عمده فعالیت آن به خاطر وجود خاصیت پربیوتیكی آن است. این دارو توسط فرآوری و استخراج از منابع گیاهی تولید می گردد. عمده ساختار این مكمل از مواد فروكتونی با پیوند بتا می باشد كه از دسته پر مصرفترین پربیوتیكهای جهان به شمار می آیند. امروزه در سراسر جهان از این دسته مكمل ها در جهت جایگزینی چربی و قند با مزایایی مثل كالری كمتر و غنی سازی با فیبر غذایی به كار می رود.

chickinul

ادامه نوشته

سال نو مبارک

يا مقلب القلوب و البصار

يا مدبر الليل و النهار

يا محول الحول و الاحوال

حول حالنا الي احسن الحال

براي همه هموطنان عزيز سالي سرشار از تندرستي و به روزي آرزو دارم

سال نو مبارك باد


تاثير عصاره خشك گياه Echinacea purpurea بر عيار حاصل از واكسن بيماري نيوكاسل در طيور گوشتي با استفاده از آزمايش ممانعت از هماگلوتيناسيون

پایگاه نشریات الکترونیک دانشگاه تهران

                              محمد حسن بزرگمهری فرد ، عادل فیضی ، پیمان بیژن زاد
                     با تشکر از اساتید اینجانب دکتر فیضی و دکتر بیژن زاد.(مسعود خاکزادیه)

چکیده (انگلیسی):
Newcastle disease is one of the most important causes of economic losses in the poultry production and can be resulted in high mortality. Antibody detection is also an important tool for assessment of the immunity against the disease. In the present study a trial was conducted to evaluate the effect of an immune stimulator (Echinacea purpurea) on antibody production against Newcastle disease vaccine. 450 one day old broiler chicks were divide into five groups of three repeat each. For three weeks from day one various doses of Echinacea purpurea extract was prescribed to four treatment groups and to the fifth group placebo in water was prescribed. All groups were vaccinated on days:11, 19, 38. Subsequently, serum samples were collected at days 10, 25, 34, 52 of post vaccination from 21 chicks of each group (4 samples of each repeat) and were tested for Newcastle antibody titers by HI test. This experiment showed that the use of Echinacea purpurea extract with the rate of 29, 75 Mg per kilo body weight per day had better effects on antibody titre and significantly increased between control group and treatment groups (p<0.01). It is also revealed that the use of Echinacea purpurea induces FCR improvement and mortality rate was decreased significantly (p<0.01).

تکنیکهای تشخیص تیلریوز

تیلریا انگل تک یاخته أی اجباری داخل سلولی تمام خانواده گاوهای وحشی و اهلی ( Bovidae ) در جهان میباشد. و بعضی از گونه ها نشخوارکنندگان کوچک را نیز مبتلا می نماید. بوسیله کنه های خانواده Ixodidae منتقل میشوند و دارای زندگی پیچیده ای در مهره داران و بی مهره ها میباشند. شش گونه تیلریا گاو را آلوده میکند که دو تا از آنها بیماری زایی بیشتری دارند : اولی بنامT. parva که بیماری East coast fever , Corridor disease , Zimbabwean theileriosis را ایجاد و دومی T. annulata باعث بیماری Tropical theileriosis میشود.

ادامه نوشته

آنتروتوکسمی

بیماری آنتروتوکسمی که به آن بیماری پرخوری یا قلوه نرمی نیز گفته می‌شود، به دنبال جذب مقادیر زیاد سم از دیواره روده بروز می‌کند. عامل این بیماری که جزو فلور طبیعی دستگاه گوارش دامهاست در سال 1982 برای اولین بار توسط ولش و نوتال جداسازی شد.

عامل بیماری کلستریدویم پرفرجنس است که یک باسیل گرم مثبت، بی‌هوازی، پلی‌مورف، معمولا ضخیم و کشیده و دارای کپسول (صرفا در نمونه‌های حاصل از بافت)، توکسین‌زا و هاگدار می‌باشد.

 

ادامه نوشته

بیماریهای شترمرغ

شترمرغ نیز مانند حیوانات دیگر در معرض بیماریها و عفونتهای مختلفی میباشد .جهت مدیریت صحیح گله های شتر مرغ که از اهمیت حیاتی در این صنعت برخوردار است بایستی به نکات ذیل توجه نمود . ـ حداکثر حصارکشی مطلوب جهت کاهش خطرات ناشی از صدمات و شکستگی استخوانها ـ ایجاد استانداردهای بالایی بهداشتی ، پائین نگهداشتن آلودگیهای باکترهایی مانند کلستریدیا و هیستوموناس که منجر به آنژیت می شوند. ـ تهیه جیره های غذایی صحیح ـ تهیه جایگاه نگهداری خشک ، بدون کوران هوا و یخبندان در زمستان ، بالابردن انطباق پذیری طبیعی و مقاومت طیور گزارشات مربوط شترمرغها در باغ و حشها بندرت در پرورش صنعتی شترمرغ کاربرد دارند.

ادامه نوشته

نکاتی در مورد نگهداری همستر

همستر از خانواده جوندگان است،همستر همه چیزخوار(omnivorous) است و به این جانور می توان میوه، سبزیجات و دانه ها را هم(بغیر از غذاهای اصلی) بعنوان غذا داد.

این حیوان از سن 10-7 روزگی شروع به خوردن مواد جامد می کنند، همستر بالغ 5 تا 10 گرم غذا در روز احتیاج دارد، همچنین در روز 10 میلی لیتر بر اساس 100 گرم وزن بدن آب می خورد. وزن همستر بالغ نر حدود 130-30 گرم و طول عمر 2-1/5 سال و سن بلوغ 6-8 هفنگی است.

سه نژاد عمده همستر وجود دارد:1- Syrian 2-Chinese 3- Russian

همستر در گونه های خود جیب های گونه ای(cheek pouch) دارد این جیبها در دو طرف گونه واقع شده اند و کار حمل مواد غذایی و مخفی کردن نوزادان تازه متولد شده در هنگام خطر را بر عهده دارند.

دندانهای پیشین همستر مدام در حال رشد است و برای کوتاه کردن آن احتیاج به مواد غذایی خاص و وسایلی در محل نگهداری خود دارند.

در ایران واکسن خاصی برای همستر وجود ندارد هر چند برخی از همکاران عقیده دارند که از واکسن هاری می توان استفاده کرد، ولی این واکسن برای سگ و گربه تهیه شده است و می تواند برای همستر ها موجب مشکلاتی از قبیل مرگ شود. این حیوان هر شش ماه یکبار باید توسط دامپزشک معاینه شود و داروی انگلی لازم برای آن تجویز شود.

ادامه نوشته

جفت ماندگی

جفت به طور طبیعی حدود ۶ ساعت پس از زایمان خارج می شود. (محدوده آن از ١تا ١٢ ساعت است) البته تا ٢۴ ساعت هم جفت ماندگی محسوب نمی شود.

عوامل مستعد کننده جفت ماندگی عبارتند از: ............... بقیه در ادامه مطلب
ادامه نوشته

دانلود  اطلس استخوان شناسی Femur اسب

برای دانلود اطلس استخوان شناسی Femur اسب بر روی گزینه دانلود فایل کلیک نمایید . این فایل بصورت pdf و با حجم 601 کیلو بایت می باشد.

استفاده از این فایل و کپی آن با درج منبع و ماخذ آن بلامانع می باشد

لطفا ارسال نظراتتان را فراموش نفرمایید

دانلود فایل

cats hearing

Have you ever noticed your cat stalking something you cannot see or hear? Have you ever noticed your cat turning her attention to something or looking quickly in a certain direction while you sit dumbfounded wondering what she is doing? It's possible that she hears something you do not. Of course, that must mean that when you call your cat and she turns her head as if she doesn't hear you, she is choosing not to hear you. If you are familiar with "cat-titude," then knowing about your cat's hearing can come in handy.

ادامه نوشته

سال 2011، سال جهانی دامپزشکی نامگذاری شد

سازمان فائو هدف از این اقدام را گرامیداشت سالروز پدید آمدن این رشته علمی اعلام کرد.

به ادامه مطلب رجوع نمایید

ادامه نوشته

تارنمای دامپزشک نمونه یکساله می شود

وبلاگ دامپزشک نمونه اسفندماه سال۸۹ یکساله می شود

یکسال گذشت عین برق مثل باد...

 انگار همین دیروز بود

نه تنها وبلاگ بلکه من هم یکسال از عمرم گذشت

امیدوارم در این یکسال و با این وبلاگ حتی اندکی در راه علم و علم آموزی قدم برداشته باشم

بيماري شاربن

شاربنسياه زخم (Anthrax  ،Charbon)  يكي از بيماريهاي عفوني حيوانات است كه بوسيله باسيل گرم مثبت مولد اسپوري بنام باسيلوس آنتراسيس BACILLUS ANTHRACIS ايجاد مي شود و در انسان در اثرتماس با حيوانات آلوده، يا فراورده هاي آنها نظير پشم، مو، پوست، استخوان، سفيداب ، استنشاق افشانه هاي آلوده در كارخانجات پشم ريسي و خوردن مواد آلوده، ايجاد مي شود

اسامی بیماری = شاربن – انتراکس – سیاه زخم – تب طحال – بیماری کارگران کارخانجات تهیه و تولید پشم

ادامه نوشته

اثر ميزان بالاي تستوسترون انانتات بر كاركرد غده تيروييد در موش صحرايي

تستوسترون انانتات (TE)، به دليل دارا بودن اثرات آنابوليك، به عنوان يك داروي محرك براي تقويت ماهيچه ها در ورزشكاران، به فراواني استفاده مي شود. بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد كه، غلظت بالاي اين دارو در خون، ممكن است بر فعاليت طبيعي غدد درون ريز، به ويژه بر ترشح هورمون هاي تيروييدي اثر داشته باشد. در پژوهش كنوني، كار غده تيروييد در موش هاي صحرايي نر بالغ بررسي گرديد، كه با ميزان بالاي تستوسترون انانتات تيمار شده بودند. روش كار: شمار 120 موش صحرايي نر بالغ از نژاد چارلز ريور، در پنج گروه بخش شدند: 1- گروه شاهد، بدون تزريق و يا عمل جراحي 2- گروه بيضه برداري شده و دريافت كننده دارو (پنج ميلي گرم تستوسترون انانتات براي هر 100 گرم وزن بدن محلول در روغن زيتون، به صورت تزريق درون صفاقي و هفتگي)، 3- گروه بيضه برداري شده و دريافت كننده نيم ميلي ليتر از حلال دارو، 4- گروه بيضه برداري نشده و دريافت كننده دارو، 5- گروه بيضه برداري نشده و دريافت كننده حلال دارو. در روزهاي 60 ,40 ,20 پس از آغاز آزمايش، نمونه هاي سرم براي اندازه گيري هورمون هاي تستوسترون، تري يدوتيرونين (T3)، تيروكسين (T4) و تيروتروپين (TSH) فراهم گرديد. يافته ها: يافته هاي اين پژوهش نشان داد كه، پس از 20 روز، ميزان T3 در گروه هاي دريافت كننده تستوسترون انانتات، يعني گروه هاي 4,2، به گونه اي معني دار، كمتر از گروه شاهد بود و پس از 40 روز، به اندازه گروه شاهد رسيد. در حالي كه، ميزان هورمون T4 در ميان گروه هاي دريافت كننده تستوسترون انانتات، به گونه اي معني دار كمتر از گروه شاهد بود. در روز شصتم، اندازه T3 در ميان گروه ها تفاوت معني دار نداشت.نتيجه:يافته ها بيانگر آن است كه، غلظت بالاي تستوسترون، در آغاز باعث كاهش ميزان T3 سرم مي شود، كه در دراز مدت، اين اثر به حالت نخست برمي گردد. گر چه ممكن است تستوسترون، به طور مستقيم سبب تحريك ترشح  T4 شود، اما از راه مركزي و با اثر بر محور هيپوتالاموس – هيپوفيز نيز، موجب كاهش ترشح TSH مي گردد. در نتيجه، ميزان هورمون هاي T3 و T4 در دراز مدت به اندازه طبيعي برمي گردد.

ادامه نوشته