دامپزشکان

دامپزشکان

بهداشت و سلامت جامعه آرزوی ماست.
دامپزشکان

دامپزشکان

بهداشت و سلامت جامعه آرزوی ماست.

تغذیه در تمساح ها و کروکودیل ها

تمساح ها و کروکودیلها می توانند مدت زیادی را بدون غذا تحمل کنند . دانشمندان معتقدند که بچه تمساح ها و کروکودیل ها می توانند تابیش از چهار ماه و بالغین آنها تا بیش از دو سال زنده بمانند. بیشتر تمساح ها و کروکودیل ها سالیانه فقط 50 وعده کامل غذا می خورند ( در حالیکه انسان 1000 وعده غذا می خورند ) ، آنها همچنین در مدت زمستان و زمانهایی که بی حرکت و کم کارند ، غذای کمی می خورند .

غذای تمساح ها و کروکودیل ها در حیات و حش چیست ؟ غذای تمساح ها و کروکودیل ها شامل ؛‌ حشره ، قورباغه ، عنکبوت ، جانوران صدفدار ، حلزون ، پرنده ، ماهی ، خزندگان دیگر و جانوران پستاندار را می خورند . اما این مسئله که از هر کدام این غذاها ، چه مقدار می توانند بخورند به اندازه ، نوع و محل زندگیشان بستگی دارد .  


تنوع در خوراک غذای بچه های بیشتر انواع تمساح ها و کروکودیلها ، حشره است اما به محض اینکه کمی بزرگتر شدند نوزاد قورباغه ، حلزون ، خرچنگ ، میگو و ماهیهایی کوچک را می خورند . هنگامیکه بزرگتر شدند شروع  به خوردن، ماهیهای بزرگتر ، پرندگان ، خزندگان و پستانداران کوچک و بزرگ می کنند . بالغین آنها نه تنها معده های بزرگتر و اشتهای بیشتری دارند بلکه برای اینکه بتوانند طعمه را بگیرند پوزه های قویتری هم دارند . غذایی که یک تمساح یا کروکودیل می خورد به زیستگاهش بستگی دارد . تمساح ها و کروکودیل هایی که در آب شور مردابها و دهانه رودخانه ها زندگی می کنند از همنوعانشان که در آبهای شیرین زندگی می کنند ، غذاهای متنوع تری می خورند زیرا انواع غذاهای اطرافشان متفاوت است . نوع ( شکل ) پوزه نیز در تعیین غذا نقش مهمی دارد . از آنجائیکه پوزه های بلند و باریک قادرند آب را کنار زده ، راهی باز کنند و سریعتر و آسانتر از پوزه های پهن و سنگین از میان آب عبور کنند ، بنابراین برای صید ماهی بسیار مناسبند . گریالها و کروکودیلهایی که پوزه های باریک دارند ، تعداد زیادی ماهی میخورند . آنها غذاهای دیگری نیز می خورند زیرا بسیار جانوران فرزی هستند و قادرند با جهش به داخل آب ، پرنده یا جغد نیز شکار کنند . تمساح ها و کروکودیلها که پوزه های پهن و سنگین دارند طعمه های بزرگتر قوی است . نوع پستاندارانی که به عنوان غذا شکار میشوند ؛ به حیات وحش موجود در کشورهایی که زندگی می کنند ، بستگی دارد .  


تقسیم غذا
هنگامیکه گله ای از ماهیها به یک کانال باریک نزدیک می شوند ، کروکودیلهای نیل در یک ردیف پهن شده و به ماهیهایی که به مسیرشان نزدیک میشوند حمله می کنند . آنها هرگز از مسیرشان خارج نمی شوند مبادا راه گریزی برای ماهیها باز گذارند . حتی بر سر غذا با یکدیگر نمی جنگند . زمانیکه یک پستاندار بزرگ گیر می افتد و بزرگی آن به اندازه ای است که کنترل آن برای یک کروکودیل به تنهایی سخت و دشوار است ، دیگر کروکودیلها جمع شده و غذا را با هم تقسیم می کنند . آنها دور لاشه حیوان حلقه ای تشکیل می دهند ، هر کروکودیل منتظر نوبت خود می ماند ، سپس جلو رفته ، تکه ای از گوشت جسد را کنده و به عقب بر می گردد تا تکه گوشتش را بخورد ، و دوباره منتظر می ماند ، تمساح ها و کروکودیلها شکار چیان خوب و ماهری هستند .

غذای تمساح ها و کروکودیلهای موجود در دامداریها و مزارع
چه نوع غذایی می توان به تمساح ها یا کروکودیلهای موجود در دامداریها دارد ؟
لازم است که به بچه تمساح ها و کروکودیلها حدودا هر دو روز یکبار یا هفته ای سه تا چهار بار خوراک داده شود . هنگامیکه بزرگتر می شوند ، تکه های غذا را هم می توان بزرگتر انتخاب کرد و باید دو یا سه بار در هفته به آنها غذا داد .
به تمساح ها ، کروکودیلها و کایمن ها به طور معمول همه نوع غذایی داده میشود و تقریباً هر غذایی را که جلویشان گذاشته شود ، با اشتیاق می خورند . این به این معنی است که باید آنها را با یک رژیم غذایی متعادل ؛ تأمین کنید .
 

منبع مقاله:www.vet.mihanblog.com 

ویرایش و بهنویسی :مسعود خاکزادیه  

(دانشجوی دکتری دامپزشکی)

www.veterinarians.blogsky.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد