دامپزشکان

دامپزشکان

بهداشت و سلامت جامعه آرزوی ماست.
دامپزشکان

دامپزشکان

بهداشت و سلامت جامعه آرزوی ماست.

بالاخره مستند تب با موضوع حیوانات خانگی از سیما پخش شد

این مستند در حالی پخش شد که دامپزشکان و صاحبان حیوانات خانگی سابقه خوشی از پخش چنین مستندهایی از سیما در ذهن نداشتند و اوج این مسئله به پخش مستند چند سال قبل "مد شده" از صدا و سیما برمی‎گشت که در آن به دروغ یک مهندس مکانیک، پزشک متخصص بیماریهای عفونی معرفی شده بود!...

 مستند "تب" با موضوع نگهداری حیوانات در منزل ، عصر یکشنبه هشتم خرداد ماه سالجاری از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

در این مستند که برخلاف گذشته این بار رنگ بیشتری از اعتدال و انصاف در آن به چشم می‎آمد، به جنبه‎های مختلف نگهداری حیوانات و به ویژه حیوانات غیرمعمول برای نگهداری در منزل پرداخته شده بود.

هر چند در پایان این مستند از سازمان دامپزشکی تشکر شده بود اما نشانی از این سازمان در طول این مستند مشاهده نمی‎شد!

اما آنچه شاید در نگاه اول به این مستند توجه بسیاری را به خود جلب می‎کرد، تبلیغ مستقیم بیمارستان دکتر پیام محبی در این مستند بود.

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران در این مستند با اشاره به آنکه محبت زیاد از حد به حیوان قابل قبول نیست به صراحت در اقدامی پسندیده گفت که در بیمارستان متبوعش به هیچ وجه حاضر نیست به انجام عمل جراحی زیبایی بریدن گوش یا از بین بردن صدای حیوان با عمل جراحی حنجره مبادرت ورزد.

علاوه بر دکتر محبی، در این مستند از قهرمانی (سوپروایزر بیمارستان) – که کاردان دامپزشکی و کارشناس علوم آزمایشگاهی دامپزشکی است - نام برده شد و وی توضیحات کوتاهی درباره درمان یک گربه ارائه کرد.

دکتر پگاه محبی (مدیر داخلی بیمارستان) و دکتر امیرپیمان خسروی آزاد از دیگر دامپزشکان شاغل در این بیمارستان بودند که به اظهار نظر در این مستند پرداخته بودند.

دکتر محبی و دکتر خسروی آزاد در این مستند بر ضرورت توجه به حیوان به عنوان یک موجود زنده و عدم برخورد با حیوان بعنوان عروسک تأکید کردند.

یک متخصص اعصاب و روان نیز در این مستند در اظهاراتی نسبتاً طولانی از دلایل نگهداری حیوانات توسط برخی از مردم در منزل گفت و تصریح  کرد : اینکه حیوانی جای یک انسان را بگیرد نشانه تنهایی یک فرد و اختلال عاطفی است.

وی افزود : نگهداری حیواناتی نظیر سگ و یا تمساح و لاک‏پشت و امثال اینگونه حیوانات در منزل با زندگی انسان در شهر همخوانی ندارد.

یک کارشناس مسئول بیماریهای واگیر هم با بیان اینکه نیمی از تخت‏های عفونی بیمارستان‎ها مربوط به بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان است گفت : تب مالت، تولارمی، هاری، سیاه زخم و بیماریهای قارچی از جمله بیماریهایی هستند که بین حیوان و انسان مشترک هستند و می‎توانند از طریق سگ و گربه انسان منتقل شوند!

این اظهارات در حالی بیان شد که برخی از این بیماریها نظیر تب مالت عمدتاً از طریق سگ به انسان منتقل نمی‎شود و بیماریهایی نظیر هاری نیز صددرصد قابل پیشگیری است.

پخش تصاویری از نگهداری یک میمون در منزل توسط یک شهروند و آمد و رفت بعضی از جوانان با سگ در خیابان و اعتراض همسایگان و عابران پیاده از دیگر بخش‎های این مستند بود.

دکتر سید محسن میرباقری استاد دانشگاه نیز در بخشی از این مستند ضمن برشمردن جنبه‎های مهمی از نگاه اسلام به لزوم حقوق حیوانات و ذکر احادیثی از معصومین علیهم السلام گفت : نباید به صورت حیوان سیلی زد.

وی افزود : در روایت است که خداوند گناهان زنی که به سگی تشنه آب رساند و با دستار و کفش خود برای آن حیوان از چاهی آب کشید بخشید.

دکتر میرباقری سپس گفت : در کنار این بخش از احادیث و توجه اسلام به حیوانات باید دانست که از نظر شرعی سگ نجس است و این با اجماع فقها همراه است و نباید مرز انسان و حیوان با یکدیگر اشتباه گرفته شود.

وی افزود : انس با حیوان بطوریکه جای انسان را بگیرد پسندیده نیست.

در پایان این مستند نیز گزارشی از مرکز آموزشی سگ‌های تجسس و زنده‎یاب هلال احمر پخش شد.

تکرار این مستند ، جمعه 13 خرداد ماه سالجاری پس از اخبار ساعت 14 از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‎شود.

این مستند در حالی پخش شد که دامپزشکان و صاحبان حیوانات خانگی سابقه خوشی از پخش چنین مستندهایی از سیما در ذهن نداشتند و اوج این مسئله به پخش مستند چند سال قبل "مد شده" از صدا و سیما برمی‎گشت که در آن به دروغ یک مهندس مکانیک، پزشک متخصص بیماریهای عفونی معرفی شده بود!


منبع:حکیم مهر

نظرات 2 + ارسال نظر
ساغر شنبه 28 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 04:49 ب.ظ http://animal.clooblog.com

سلام وبلاگم با سه موضوع :
10 کوسه باور نکردنی !!!
و
پستاندارانی که احتمال نمی دانستید وجود دارند !
و
افعی حفره دار مژه ای درخت نخل
اپ شد . منتظرم ( نظر یادت نره)

دکتر رضا جمعه 3 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:58 ب.ظ http://isipaper.blogfa.com

ارائه خدمات آموزشی نگارش مقالات دامپزشکی و علوم پایه پزشکی برای کنگره ها و ژورنال های داخلی و خارجی

isipaper.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد