دامپزشکان

دامپزشکان

بهداشت و سلامت جامعه آرزوی ماست.
دامپزشکان

دامپزشکان

بهداشت و سلامت جامعه آرزوی ماست.

پسیتاکوز یا کلامیدیوز در مرغ عشق

بیماری کلامیدیوز پرندگان یک بیماری عفونی حاد یا مزمن برخی طیور اهلی و بسیاری از پرندگان زینتی ، مهاجر و وحشی می باشد و نشانه های بیماری در پرندگانی که بطور بالینی دچار بیمار میباشند شامل عوارض و جراحات عمومی در دستگاه تنفسی و گوارش می باشد وعفونت مخفی ممهمترین و غالبترین نوع بیماری در پرندگان است.

میزبانان :

کلامیدیوز در پرندگان خانواده طوطی سانان و انسان پسیتاکوز و در سایر خانواده های پرندگان «اورنیتوز» نامیده می شود.

سن ابتلاء :
کلمیدیوز در بسیاری از انواع پرندگان و در سنین مختلف بروز می کند .اغلب موارد حاد بیماری در پرندگان جوان دیده می شود .طوطی ها ،پاراکیت ها و کبوتران بیشتر مبتلا می شوند.

سبب شناسی :
عامل بیماری در پرندگان کلامیدیاپسیتاسی می باشد. کلامیدیا ارتباط زدیکی با ریکتزیا دارد.انواع کلامیدیاپسیتاسی که تاکنون شناسایی شده اند ، به میزان زیادی در بیماریزایی،با یکدیگر متفاوتند .گاهی اوقات توام شدن عفونت با سایر عوامل بیماریزا ،خصوصا سالمونلا ،موجب افزایش قدرت بیماریزایی کلامیدیاپسیتاسی می شود.پرندگان جوان حساسیت بیشتری دارند.تراکم جمعیت یا سایر شرایط نامساعد محیطی و استرس حمل و نقل،مسابقه و دستکاری کردن پرنده، موجب افزایش شدت بیماری می گردد.

ناقلین :
پرندگان وحشی و زینتی کلامیدیا را به جوجه هایشان منتقل می کنند و تعدادی از جوجه ها که زنده می مانند حامل بیماری می باشند .نکته ظریف بین میزبان و عامل بیماریزا این است که استرس ها موجب می شوند که دفع کلامیدیا در ترشحات و مواد دفعی پرنده حامل ،متناوبا رخ داده و سایر پرندگان حساس را مبتلا نماید.
ممکن است بیماری کلامیدیوز هنگامی که تعداد زیادی پرنده ، از جمله حاملهای منتشر کننده بیماری ، در یک جا جمع می شوند بصورت همه گیری درآید .معمولا انتقال بیماری با استنشاق ذرات خشک شده مدفوع آلوده انجام می گیرد و لی امکان دارد کلامیدیا پسیتاسی از راه خوراکی نیز منتقل شود.

نشانه های بالینی :
بروز شکل خفیف کلامیدیوز پرندگان به نشانه های خفیفی منتج می گردد که ممکن است تشخیص داده نشود ، یا اینکه ممکن است در این شکل از بیماری نشانه های خفیف تنفسی یا اسهال جلب نظر نماید. در اشکال شدیدتر بیماری اسهال آبکی مشاهده می شود .عدم تعدل در هنگام راه رفتن یا فلجی زودگذر نیز مشاهده شده است.
اغلب تورم ملتحمه چشم بصورت یک یا دو طرفی ، بیانگر احتمال بیماری کلامیدیوز می باشد .نشانه های دیگری شامل: کز کردن ، لاغری ، اسهال و صداهای تنفسی نیز وجود دارد.

پیشگیری :
چون هیچگونه واکسن موثری علیه کلامیوز وجود ندارد،راه پیشگیری بیماری در طیور براساس پرهیز از قرار گرفتن در معرض آلودگی است.لوازم و وسایل باید قبل از مصرف تمیز و ضدعفونی شوند. همه ی پرندگان خانواده طوطی سانان برای پیشگیری از پسیتاکوز احتمالی، باید با تتراسایکلین تحت درمان قرار گیرند.



برگرفته شده ازwww.mainvest.com

نظرات 2 + ارسال نظر
ساغر دوشنبه 9 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 04:38 ب.ظ http://animal.clooblog.com

سلام خیلی خوبه ولی چرا زود تر ادرسشو ندادی ؟
لینکت کردم مسعود جان

سلام
ازت ممنونم

ساغر شنبه 28 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 04:51 ب.ظ http://animal.clooblog.com

سلام وبلاگم با سه موضوع :
10 کوسه باور نکردنی !!!
و
پستاندارانی که احتمال نمی دانستید وجود دارند !
و
افعی حفره دار مژه ای درخت نخل
اپ شد . منتظرم ( نظر یادت نره)

ممنون حتما بهت سر میزنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد