دامپزشکان

دامپزشکان

بهداشت و سلامت جامعه آرزوی ماست.
دامپزشکان

دامپزشکان

بهداشت و سلامت جامعه آرزوی ماست.

تاثیر اکسی متالون در دوز بالا بر دستگاه تناسلی موشهای نر

خلاصه مقاله : اکسی متالون یک استرویید آنابولیک- آندروژنیک فعال خوراکی است. این دارو در سال1959 با متیله شدن کربن17α  و اشباع شدن کربن  5αتستوسترون به دست آمد. از این دارو در دوز‌های کم برای درمان بیماری‌هایی نظیر کم خونی، کمبود رشد در کودکان و نیز برای جلوگیری از گسترش ویروس ایدز در بدن و خسارات و نارسایی‌های قلبی استفاده ‌می‌شود. متاسفانه  برخی ورزشکاران از این دارو به دلیل خاصیت آنابولیک و تاثیر آن بر رشد عضلانی، به عنوان داروی نیروزا در دوز‌های بالا استفاده ‌می‌کنند. در این مطالعه تاثیر داروی اکسی متالون در دوز بسیار بالاتر از حد فیزیولوژیک بدن، بر روی بیضه موش سوری نر نژاد NMRI بررسی شد. به این منظور day/mg/kg 12 دارو به صورت درون‌صفاقی به موش‌های بالغ (45 روزه) و نابالغ (28 روزه) به مدت سی و پنج و هفتاد روز تزریق شد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که در مدت زمان تزریقات سی و پنج روز، ناهنجاری معنی‌داری در گروه‌های تجربی در مقایسه با گروه کنترل وجود ندارد؛ ولی در مدت زمان تزریقات هفتاد روز، ناهنجاری‌های معنی‌داری (p<05) در گروه‌های تجربی در مقایسه با گروه کنترل مشاهده ‌می‌شود. این ناهنجاری‌ها شامل کاهش اندازه بیضه، کاهش اسپرماتوگونی نوع A، اسپرماتوگونی نوع B، کاهش تعداد اسپرماتوسیت اولیه، اسپرماتید و اسپرم ‌است. سنجش تستوسترون نیز انجام شد که نشان دهنده کاهش میزان تستوسترون در گروه نابالغ بلند مدت است. به علاوه در برخی از نمونه‌های تجربی رها شدن اسپرماتوسیت اولیه و اسپرماتید به وسط لوله منی‌ساز و همچنین توپر ماندن و باز نشدن لوله‌ها (در گروه نابالغ) مشاهده ‌می‌شود.  

برای دریافت متن کامل مقاله به صورت pdf به ادامه مطلب رجوع نمایید

ادامه مطلب ...

اثرات اسپیرونولاکتون روی هورمون‌های محور هیپوفیز- گناد در موشها

 چکیده:

زمینه و هدف: اسپیرونولاکتون به عنوان یک داروی دیورتیک و آنتاگونیست آلدوسترون در درمان فشار خون بالا، اختلالات کبدی، کلیوی و قلبی و همچنین پرمویی در زنان مصرف می‌گردد. از اثرات جانبی این دارو، کاهش میل جنسی و اختلال درقاعدگی گزارش شده است. با توجه به عدم بررسی اثرات اسپیرونولاکتون روی هورمون‌های محور هیپوفیزـ گنادها، این تحقیق با هدف بررسی اثرات احتمالی این دارو بر هورمون‌های این محور انجام گرفت.روش بررسی: پژوهش حاضر روی پنج گروه موش صحرایی بالغ، هر گروه شامل نه سر موش انجام شد. گروه کنترل هیچ دارویی دریافت نکردند. گروه شم حلال داروی اسپیرونولاکتون (سرم فیزیولوژی) و گروه‌های تیمار 1 تا 3 به ترتیب غلظت‌های 25 و50 و mg/kgBW100 اسپیرونولاکتون را به صورت دهانی‌ـ حلقی (خوراکی) و به مدت 14 روز دریافت کردند. پس از طی این مدت هورمون‌های LH, FSH ،استروژن و پروژسترون به روش رادیوایمونواسی (RIA) مورد سنجش قرار گرفت و نتایج حاصل بین گروه کنترل و سایر گروهها مورد مقایسه قرار گرفت. 05/0p< به عنوان سطح معنی‌داری در نظر گرفته شد. نتایج: میانگین غلظت هورمون‌ FSH در گروه‌های تیمار 1 تا 3 و گروه‌های شم و کنترل (به صورت MSEM)به ترتیب 01/±11/0، 02/±14/0، 06/±38/0، 02/0±16/0 و 03/±18/0 بود که فقط در گروه تیمار 3 افزایش معنی‌داری را نسبت به گروه کنترل نشان داد. مقدار هورمون LH نیز به ترتیب 01/±13/0، 02/±19/0، 02/±14/0، 02/±13/0 و 02/±12/0 بود که فقط در دوز mg/kg B.W.50 نسبت به گروه کنترل تغییرات معنی‌داری دیده شد. کلیه مقادیر LH, FSH بر حسب mIU/mL می‌باشد. مقادیر هورمون است روژن بر حسب pg/mL به ترتیب 03/21±9/99، 5/22±7/143، 01/32±1/139، 04/32±9/131 و 37/46±2/125 و همچنین مقادیر هورمون پروژسترون بر حسب pMol/mL به ترتیب 9/24±2/100، 09/15±6/72، 7/19±4/79، 02/26±1/62 و 6/27±5/66 بود که در هیچ یک از گروه‌های تجربی و شم نسبت به گروه کنترل اختلاف معنی‌داری مشاهده نشد.نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشانگر تاثیر معنی‌دار و وابسته به دوز داروی اسپیرونولاکتون بر هورمون‌های LH وFSH می‌باشد. همچنین بیانگر این است که این دارو تاثیری بر غلظت هورمون‌های جنسی ندارد و بنابراین مصرف آن باعث اختلالات هورمونی نمی‌گردد.

ادامه مطلب ...

آمیب اسهال خونی

آمیب اسهال خونینوع و گونه : آمیب ( تک یاخته ای ) 

میزبان : انسان و سگ و موش که در نزدیکی انسان زندگی می کنند . 

مراحل زندگی این انگل :

به دو شکل اصلی تروفوزوئیت و کیست و دو مرحله میانی پره کیست و متا کیست دیده می شود .

ادامه مطلب ...

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

vit b2نام دیگر ویتامین B2 ، ریبوفلاوین است . دلیل انتخاب این نام ، رنگ زرد این ویتامین است که ناشی از وجود حلقه فلاوینی موجود در ساختمان آن می باشد.
اولین بار این ویتامین زمانی کشف شد که در حین بررسی بر روی ویتامین B1 ، دانشمندان متوجه شدند جزء دیگری موجود است که در مقابل حرارت مقاوم تر از B1 است و زمانی که آنرا از شیر استخراج کردند این رنگدانه های زرد رنگ را ریبوفلاوین نامیدند.
این ویتامین در مجاورت اشعه ماوراء بنفش تخریب می شود ؛  در واقع یکی از دلایلی که روش مناسب نگهداری شیر را در پاکتهای چند لایه می دانند این است که از تخریب ریبوفلاوین در برابر نور جلوگیری می کند.
بنابراین ویتامین ریبوفلاوین در برابر حرارت مقاوم است اما در مقابل نور و حرارت توأم ناپایدار است و تخریب می شود.
از ویتامینهایی است که در بسیاری از مواد غذایی موجود است اما عوارض کمبود آن گریبانگیر افراد زیادی است - در حالیکه خود  آنها  نمی دانند- که این عارضه می تواند ناشی از کمبود مواد غذایی باشد .

ادامه مطلب ...

Cats Hearing

Have you ever noticed your cat stalking something you cannot see or hear? Have you ever noticed your cat turning her attention to something or looking quickly in a certain direction while you sit dumbfounded wondering what she is doing? It's possible that she hears something you do not. Of course, that must mean that when you call your cat and she turns her head as if she doesn't hear you, she is choosing not to hear you. If you are familiar with "cat-titude," then knowing about your cat's hearing can come in handy.

ادامه مطلب ...

کیت تشخیص بیماری انگلی «کیست هیداتیک» در کشور ساخته شد

محققان مرکز تحقیقات بیولوژی سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موفق به ساخت کیت تشخیص بیماری انگلی «کیست هیداتیک» با آنتی ژن اختصاصی آن شدند.  

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب رجوع نمایید.

ادامه مطلب ...

بیماری گندیدگی سم

گندیدگی سم، یک بیماری عفونی در گاو است که مشخصه آن آماس بافت های حساس ناحیه پا و لنگش شدید می باشد. اگرچه بیماری در هر سنی بروز می کند ولی در بالغین بیشتر اتفاق می افتد. بیماری از نظر اقتصادی حاﺋز اهمیت است چون باعث کاهش تولید و در مواردی به علت پیشرفت بیماری و نکروز وسیع پا و درگیری مفاصل، قطع ناحیه سم الزامی می باشد. گرچه عامل بیماری فوزوباکتریوم نکروفوروم شناخته شده ولی نقش سایر باکتری ها مثل باکتروﺋیدس ملانینوژنیکوس را در بروز بیماری نباید نادیده گرفت.

ضربه و سایش در ناحیه بین انگشتان از عوامل مستعد کننده شناخته شده در بروز گندیدگی سم می باشد. زمین سنگفرش یا بستر پوشیده شده از مواد خشبی، زمینه بیماری را فراهم می سازد. اشاعه بیماری در فصول بارانی و مرطوب سال بیشتر است. در رطوبت بالا وقتی پوست متورم و نرم است احتمال بروز زخم بیشتر می شود. مواد مترشحه از ضایعات دام مبتلا احتمالا" منبع آلودگی محسوب می گردد. ضایعات چرکی ایجاد شده بوی بدی دارد که ناشی از گندیدگی در ناحیه سم است. ضایعات نکروزه در بین دو انگشت دیده می شود و گاهی ممکن است به قسمت های دیگر نیز برسد و تیغه حساس سم، زردپی مجاور و کپسول مفصل را نیز درگیر نماید.

ادامه مطلب ...

تب کیو یا آنفولانرای بزی

تب کیو ( Q Fever ) (که برخی به اشتباه آنرا آنفلوانزای بزی می‌نامند) نام نوعی بیماری باکتریایی می‌باشد که در اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی در برخی از کشورهای جهان نمونه‌هایی از این بیماری گزارش شده‌است. کوکسیلا بورنتی عامل این بیماری است.
این بیماری از کشور هلند آغاز شده و در آنجا احتمال ابتلای ۲۳۰۰ نفر تا تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۰۹ به این بیماری می‌رود.
این بیماری باکتریایی است درحالیکه آنفلوانزا ویروسی است؛ فقط از آن جهت که برخی علائم و نشانه‌های بروز این بیماری شبیه آنفلوانزا بوده و گفته شده که از بز به انسان سرایت نموده، متأسفانه برخی افراد نا آگاه به اشتباه آنرا آنفلوانزای بزی خوانده و این اشتباه بزرگ را بوسیله رسانه‌های گوناگون در بین مردم ایران پراکنده ساخته‌اند.
این بیماری که در سال ۲۰۰۹ در رسانه‌های ایران مورد توجه قرار گرفت بیماری جدیدی نبوده و متخصصان این اخبار را غلط می‌دانند که می‌تواند منجر به تشویش اذهان عمومی شود.

ادامه مطلب ...