دامپزشکان

دامپزشکان

بهداشت و سلامت جامعه آرزوی ماست.
دامپزشکان

دامپزشکان

بهداشت و سلامت جامعه آرزوی ماست.

سال 2011 سال دامپزشکی نامگذاری شد

سازمان فائو هدف از این اقدام را گرامیداشت سالروز پدید آمدن این رشته علمی اعلام کرد.

به ادامه مطلب رجوع نمایید

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، در سال 1761، لوئی پانزدهم، شاه فرانسه پس از این که کشورش با مصیبت مرگ گاوها مواجه شد دستور داد یک مدرسه دامپزشکی در شهر لیون تاسیس شود.

سال 2011، سیصدمین سال به ثمر نشستن نخستین اقدامات برای مقابله با بیماریهای گاوی است. اقداماتی که در اوایل قرن هیجدهم به همت برناردینو رامازینی، پزشک ایتالیایی و جیوانی ماریا لانچیسی، پزشک مخصوص پاپ اینسنت یازدهم، کلمنت یازدهم و اینسنت دوازدهم سامان یافتند.

شعار این سال "دامپزشکی برای سلامت، دامپزشکی برای غذا، دامپزشکی برای این سیاره" است. شعاری که تداعی کننده نقش مهم دامپزشکی در مراقبت از سلامت انسانها و حیوانات و ارتقای امنیت غذایی و حفظ محیط زیست است.

سازمان فائو در کنار اتحادیه اروپا با تشکیل کمیته ای از تمام سازمانهای دامپزشکی کشورها برای برگزاری مراسم این سال دعوت کرده اند.

ژاک دیوف در مراسم اعلام این موضوع در ورسای بر نقش این سازمان و کشورهای عضو آن و سازمانهای دیگر در توسعه دامپزشکی تاکید کرد.

وی در سخنان خود به اقدامات فائو در کنار سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی سلامت حیوانات برای مقابله با همه گیری آنفولانزای پرندگان همچنین ریشه کنی کامل طاعون گاوی از سیاره زمین اشاره کرد.

دیوف گفت: بیماریهای دامی طبق آمارهای فعلی بین 25 تا 33 درصد تولید محصولات دامی را کاهش می دهند. اکنون دامپزشکی با چالشهای جدیدی هم­چون بیماریهای جدیدی که بخش آبزی پروری را با مشکل مواجه ساخته و اثرات پدیده تغییر اقلیم مواجه است.

سازمان فائو در حال حاضر 156 دامپزشک دارد که در سراسر جهان در حوزه های مرتبط فعالیت می کنند. بخش سلامت و تولیدات دام فائو برای مهار تب برفکی، تب دره ریفت و چند بیماری جدید دامی دیگر کوشش می کند. این اداره به وزارتخانه های کشاورزی، سازمانهای دامپزشکی و دیگر نهادهای مرتبط در کشورهای عضو فائو کمکهای مناسبی ارائه می کند.

در سال جهانی دامپزشکی به جز اعلام رسمی ریشه کنی طاعون گاوی در ماه ژوئن، سه رویداد مهم دیگر اتفاق خواهد افتاد: اول برگزاری همایش جهانی آموزش علوم دامپزشکی که در تاریخ 13 تا 15 می در لیون (فرانسه) برگزار می شود، یک سمپوزیوم که در رم (22 و 23 ژوئن) در زمینه پیشینه مهار بیماریهای دامی با تاکید بر طاعون گاوی) برگزار می گردد و مراسم پایانی برنامه های این سال که در تاریخ 10 تا 14 اکتبر در کیپ تاون (آفریقای جنوبی) برگزار خواهد شد.

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وبگاه http://www.vet2011.org مراجعه نمایند./

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد